Szüneteltetés
A közszolgáltatás szüneteltethető, amennyiben az Ingatlanhasználó legalább 60 napot meghaladó időtartamban, megszakítás nélkül nem lakja, nem használja, egyéb módon nem hasznosítja és az ingatlanban más részére sem lakhatást, sem egyéb hasznosítási lehetőséget nem biztosít.
A közszolgáltatás legfeljebb egy évre szüneteltethető, évközi kérelem esetén a tárgyév december 31. napjáig.
Az Ingatlanhasználó szüneteltetési kérelmét a Területi Szolgáltató ügyfélszolgálatán legalább 30 nappal a kívánt időpont előtt írásban leadott nyilatkozattal, levél formában vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton a Területi Szolgáltatónak jelentheti be. A bejelentés megtételére csak a Területi Szolgáltatóval jogviszonyban álló Ingatlanhasználó, vagy az igazolt meghatalmazottja jogosult.
Az e-mailen érkező bejelentéseket kizárólag az e-mail cím kapcsolattartási címként megjelölt regisztrálása alapján lehet hatályosnak elfogadni a GDPR rendelkezései szerint.
A szüneteltetés feltételeinek igazolása esetén a szüneteltetés joghatásai a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjával állnak be. A folyamatos szüneteltetésre irányuló kérelem legfeljebb egy naptári évre vonatkozhat, a szolgáltatás szüneteltetésének meghosszabbítását a tárgyévet követő év január 15-ig az Ingatlanhasználója a fent meghatározott módon kérheti Területi Szolgáltatótól.
A szüneteltetés fennállása alatt bekövetkező, a szüneteltetés feltételeit érintő bármely változást a kérelmező Ingatlanhasználó köteles a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül a Területi Szolgáltatónál bejelenteni.
A Területi Szolgáltató jogosult közüzemi számlák bekérésével vagy helyszíni ellenőrzéssel vagy szállítói adatszolgáltatással megvizsgálni a szüneteltetési nyilatkozat valóságtartalmát. A helyszíni ellenőrzés során jegyzőkönyv kerül kiállításra. A szüneteltetés jogszerűtlen igénybevétele esetén a Területi Szolgáltató az Ingatlanhasználót vagy a szerződő felet értesíti és jogosult a szüneteltetést megvonni és a Területi Szolgáltató jogosult az Ingatlanhasználóval szemben eljárási költségeit érvényesíteni (eljárási alapdíj összegét, azaz bruttó 9519.-Ft-ot ), továbbá legalább számlázási tárgyidőszak első napjára visszamenőleg a közszolgáltatási díj pótlólagos kiszámlázására és annak költségeire vonatkozó adatokat a Koncessziós Társaság részére megadni.
Az Ingatlanhasználó vagy a szerződő fél a szüneteltetési kedvezmény megvonásáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül, legalább kettő közüzemi számla (amelyikből az egyik áramszolgáltatás igénybevételéről szól) bemutatásával igazolhatja a Területi Szolgáltató számára, hogy a szüneteltetés feltételei az érintett ingatlan vonatkozásában a szüneteltetés teljes időtartama alatt fennálltak. Az igazolásra rész vagy általány díjas számla nem alkalmas.
HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI RÉSZTEVÉKENYSÉG SZÜNETELTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS VÁLTOZÁSOK 2025.január 01-től
2025. évre vonatkozó szüneteltetési kérelmeket 2024. december 01. napjától fogadja be Társaságunk.
SZÜNETELTETÉS FELTÉTELEI
Azon az ingatlanon, amelynek használója azt
- legalább 60 napot meghaladó időtartamban, megszakítás nélkül nem lakja, nem használja, egyéb módon nem hasznosítja és az ingatlanban más részére sem lakhatást, sem egyéb hasznosítási lehetőséget nem biztosít és emiatt ott hulladék nem keletkezik;
- az ingatlant egyedül használó természetes személy önmaga ellátására képtelen, és nappali ellátásáról igazolható módon más helyen gondoskodnak; valamint
- abban az esetben, ha ingatlanhasználó elhalálozása esetén az ingatlan lakatlanná vált és az elhunyt hozzátartozója a halotti anyakönyvi kivonat bemutatásával annak kézhezvételét követő 30 napon belül a halálesetet bejelenti, kérheti a szüneteltetést a hagyatéki eljárás befejezéséig ( ebben az esetben határozott időre történik az engedély kiadása és ha azon belül az eljárás nem fejeződik be ez hosszabbítható).
Változásbejelentési kötelezettség
Ha a szünetelés feltételeiben változás következik be, az Ingatlanhasználó köteles haladéktalanul a Társaságunknak írásban bejelenteni.
A szüneteltetés jogkövetkezményei
A szüneteltetés időtartama alatt a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység részeként biztosított szolgáltatások egyike sem vehető igénybe (pl. lomtalanítás, zöldhulladék szállítás, elkülönített hulladék szállítás).
IDŐTARTAMA
- Szünetelés a szünetelés kívánt kezdő időpontja előtt legalább 30 nappal megelőzően kezdeményezhető.
- Legalább 60 napra kérhető, de legfeljebb 1 naptári év időtartamra, évközi kérelem esetén a tárgyév december 31. napjáig szüneteltethető a szolgáltatás.
- Szüneteltetés egy számlázási ciklusban egyszer kérhető. A szüneteltetés meghosszabbítására vonatkozó igény a meghosszabbított szünetelés kívánt kezdő időpontja előtt legalább 30 nappal megelőzően – a szüneteltetésre vonatkozó igény bejelentésének szabályai szerint – újra kezdeményezhető.
- Folyamatos szüneteltetés esetén a kérelem legkésőbb január 15. napjáig adható le. Kezdeményezés hiányában a szolgáltatás, a szüneteltetés előtti feltételekkel újraindul.
KÉRELEM
Az Ingatlanhasználó szüneteltetési kérelmét csak a MOHU számlázó rendszerében nyilvántartott vevő vagy annak igazolt meghatalmazottja kérelmezheti
- - személyesen Társaságunk ügyfélszolgálatán a szüneteltetési formanyomtatványon írásban leadott nyilatkozattal,
- levél formában (amennyiben MOHU számlázó rendszerében nyilvántartott vevő (fizető) név és felhasználási hely vagy levelezési címről érkezik, vagy tartalmazza a felhasználó és/vagy vevő (fizető) azonosítót és a születési helyét és idejét),
elektronikus formában (amennyiben a korábban rögzített e-mail címről érkezik a megkeresés, vagy tartalmazza a felhasználó és/vagy vevő (fizető) azonosítót, továbbá a születési helyet és idő).
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység keretében végzett szolgáltatás igénybevételének szünetelésére visszamenőlegesen kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha a szüneteltetés feltételei egyébként fennállnak, ugyanakkor a szüneteltetést az Ingatlanhasználó tartós akadályoztatása, vagy érvényes jogcíme hiányában csak későbbi időpontban jelenti be. Ebben az esetben az Ingatlanhasználó az akadályoztatás okának megjelölésével és szüneteltetési kérelmének alapjául szolgáló hiteles dokumentumok benyújtásával kérheti kizárólag a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység igénybevétele szüneteltetésének utólagos megállapítását. A jelen pont szerinti tartós akadályoztatás alatt az alábbiak értendők: tartós orvosi (intézményi) ellátás; fegyházban, börtönben, fogházban töltött szabadságvesztés, vis maior.
IGAZOLÁS, ELLENŐRZÉS
FONTOS ÚJ SZABÁLY
Kötelező visszamenőleges közüzemi igazolás benyújtása
Az Ingatlanhasználó köteles
- minden esetben az ingatlan használaton kívüliségét a szüneteltetési időszak lejártát követő 30 napon belül az ingatlanon elhelyezett víz vagy villamos energia közmű tekintetében kiadott, nulla fogyasztást mutató számla vagy az adott szolgáltató által kiállított, nulla fogyasztást igazoló más dokumentum bemutatásával igazolnia Társaságunk felé,
ellenkező esetben a MOHU szüneteltetés bejelentésének időpontjáig vagy azon számlázási időszakra ahol fogyasztás kimutatható visszamenőleg a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetésére kötelezi.
Tehát amelyik negyedévre nem igazolt a nullás fogyasztás, az az időszak számázásra kerül.
Nullás fogyasztás:
- A MOHU Zrt állásfoglalása szerint a nullás fogyasztás a korábbi szabályoktól eltérőén szó szerinti nulla fogyasztási adat igazolását jelenti, tehát sem pl fagyasztó szekrény üzemeltetés, takarítás, állagmegóvási munkálatok vagy kertrendezés/gondozás során keletkezett minimális fogyasztást mutató igazolás nem fogadható el a jövőben. Aki szüneteltetni kívánja a szolgáltatást előre járjon utána, hogy az igazolást megfelelő formában be tudja-e a szolgáltatójánál szerezni a szüneteltetési időszakra!
Elmulasztott igazolás jogkövetkezményei:
- Sem Társaságunk, sem a MOHU nem fog előzetes felhívást küldeni annak, aki az igazolást elmulasztja határidőben benyújtani, hanem a számlázás automatikusan megtörténik visszamenőlegesen a nem igazolt negyedévre vonatkozóan.
- Folyamatos szüneteltetésnél a számlák leadásának határideje: január 31.
Társaságunk jogosult a szüneteltetés feltételeinek fennállását, így a szüneteltetési kérelemben előadottak valóságtartamát ellenőrizni és ezzel kapcsolatban az Ingatlanhasználótól további tájékoztatást és okiratokat kérni. Ennek elmulasztása esetén a teljes szünetelési időszakra utólagosan számla kerül kiállításra.
Ellenőrzés:
Amennyiben Társaságunk az ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a szüneteltetést
- Ingatlanhasználó jogosulatlanul vette igénybe; vagy
- a szüneteltetés feltételei a szüneteltetési kérelemben előadottakhoz képest már nem állnak fenn és az Ingatlanhasználó a szüneteltetés feltételeiben bekövetkezett ezen változást nem jelentette be, Társaságunk, az Ingatlanhasználó egyidejű értesítése mellett, jogosult a szünetelést megszüntetni, valamint az Ingatlanhasználót a szüneteltetés kezdő időpontjáig visszamenőleg – tehát a teljes szünetelési időszakra - a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetésére kötelezni.
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI RÉSZTEVÉKENYSÉG KERETÉBEN IGÉNYBEVETT SZOLGÁLTATÁS ÚJRAINDÍTÁSA
A szünetelési időszak lejártával a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység igénybevétele automatikusan, külön bejelentési kötelezettség nélkül újraindul és Társaságunk átadja a nyilvántartásában rögzített adatokat a számlázást végző MOHU részére.
Tehát aki a folyamatos szüneteltetési kérelem benyújtását elmulasztja (pl. elfelejti) annak a számla kiállításra kerül és csak jövőre vonatkozó új kérelemként nyújthatja be igényét. A kérelem előterjesztésének elmulasztása tartós akadályozás okirati bizonyítása nélkül nem méltányolható. Ez esetben is kötelező az utólagos igazolás benyújtása!
Szintén automatikusan újraindul a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység igénybevétele, abban az esetben, ha a szünetelés időtartama alatt a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység körébe tartozó hulladék kerül kihelyezésre.
Amennyiben az Ingatlanhasználó által megnevezett felhasználási helyen a szünetelés körülményei megváltoztak, lehetőség van a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység keretében végzett szolgáltatás igénybevételének újraindítására.
TÁRSASHÁZAKRA VONATKOZÓ SPECIÁLIS SZABÁLYOK
FONTOS ÚJ SZABÁLY!
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység igénybevételének szüneteltetésére kizárólag a saját használatú Gyűjtőedénnyel rendelkező Egyéni Előfizetők (beleértve azon Egyéni Előfizető Gazdálkodó Szervezeteket is, amelyek tevékenységüket a társasházhoz tartozó ingatlanban folytatják) jogosultak. Ha az ilyen Egyéni Előfizető egyben szüneteltetni is kíván, köteles előbb az Egyéni előfizetői regisztráláshoz szükséges szabályoknak megfelelni, azaz edényt beszerezni, igazolni és szelektív edényt átvenni.
Ott, ahol a társasház közösségi előfizetőként veszi igénybe a szolgáltatást, azaz közös gyűjtőedény van, a jövőben nem lehet a szolgáltatást szüneteltetni. A Társasház belső szabályzataiban azonban lehetőséget adhat ennek a belső elszámolására a díj felosztásának meghatározásakor. Ez azonban a szolgáltató hatáskörén kívül álló szabályozás.
A teljes társasház tekintetében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység igénybevételének szüneteltetésére kizárólag a közös képviselő jogosult.
A Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység Egyéni Előfizetőként történő igénybevétele esetén az Egyéni Előfizetőre az Ingatlanhasználóra vonatkozó rendelkezések irányadóak.
Társasházi Közösségi Előfizetőként a közösségi szolgáltatás miatt csak abban az esetben van lehetőség szüneteltetésre, amennyiben megfelelő dokumentumokkal igazolják, hogy a társasház építési bontási munkálatok miatt teljesen lakatlan.